Tajuk 5: Di negara Brunei
Darussalam, agama Islam dikatakan sebagai cara hidup yang lengkap.Bincangkan.
BRUNEI adalah sebuah
negara tertua di antara kerajaan di kepulauan Tanah Melayu. Dalam catatan
sejarah China, Brunei dikenali dengan nama Po-li, Po-lo, Poni atau Puni dan
Bunlai manakala catatan Arab pula, Brunei terkenal dengan nama Dzabaj atau
Randj.
Catatan tradisi lisan
yang diperoleh dari Syair Awang Semaun yang menyatakan Brunei berasal dari
perkataan baru ‘nah’ iaitu setelah rombongan klan atau suku Sakai yang dipimpin
Pateh Berbai pergi ke Sungai Brunei mencari tempat untuk mendirikan negeri baru.
Replika stupa yang
ditempatkan di Pusat Sejarah Brunei menjelaskan bahawa agama Hindu-Buddha pada
suatu masa dahulu pernah menjadi anutan penduduk Brunei. Beberapa penemuan
replika batu nisan P’u Kung Chih Mu, batu nisan Rokayah binti Sultan Abdul
Majid ibni Hasan ibni Muhammad Shah Al-Sultan dan batu nisan Sayid Alwi
Ba-Faqih (Mufaqih) pula menggambarkan tentang kedatangan agama Islam di Brunei.
Ia dipercayai dibawa
oleh musafir, pedagang dan mubaligh-mubaligh Islam sehingga agama Islam itu
berpengaruh dan mendapat tempat di kalangan penduduk tempatan dan keluarga
kerajaan Brunei. Dakwah Islam dikatakan tersebar ke negara itu sekitar kurun
ketujuh menerusi pedagang dan pendakwah Arab. Kedatangan Islam membolehkan
rakyat Brunei menikmati sistem kehidupan lebih tersusun dan terhindar daripada
adat bertentangan dengan akidah tauhid.
Awang Alak Betatar
ialah Raja Brunei yang pertama memeluk Islam pada 1368 dengan gelaran Paduka
Seri Sultan Muhammad Shah. Beliau terkenal sebagai pengasas kerajaan Islam di
Brunei dan Borneo. Pedagang dari China yang pernah ke Brunei menggelar beliau
sebagai Ma-HaMo-Sha. Beliau meninggal dunia pada 1402.
Dakwah
Beliau dipercayai mendalami Islam daripada Syarif Ali iaitu pendakwah yang berasal dari Taif yang dikatakan berasal dari keturunan Ahlul Bait yang bersambung dengan keluarga Rasulullah melalui cucu Baginda, Saidina Hassan.
Beliau dipercayai mendalami Islam daripada Syarif Ali iaitu pendakwah yang berasal dari Taif yang dikatakan berasal dari keturunan Ahlul Bait yang bersambung dengan keluarga Rasulullah melalui cucu Baginda, Saidina Hassan.
Pendekatan dakwah
Syarif Ali tidak sekadar menarik hati Awang Alak, malah dakwahnya menambat hati
rakyat Brunei. Dengan kebaikan dan sumbangan besarnya dalam dakwah Islam di
Brunei, beliau dikahwinkan dengan puteri Sultan Muhammad Shah. Selepas itu,
beliau dilantik menjadi Sultan Brunei atas persetujuan pembesar dan rakyat
tempatan.
Sebagai pemimpin dan
ulama, Syarif Ali gigih mendaulatkan agama Islam antaranya membina masjid dan
melaksanakan hukum Islam dalam pentadbiran negara. Selepas tujuh tahun
memerintah Brunei, pada 1432, Syarif Ali meninggal dunia dan disemadikan di
Makam Diraja Brunei.
Satu lagi catatan
bersejarah yang membuktikan penyebaran Islam di Brunei adalah Batu Tarsilah.
Catatan pada batu ini menggunakan bahasa Melayu dan huruf Arab. Dengan penemuan
itu, ia mengukuhkan bukti kedatangan pedagang Arab ke Brunei dan sekitar Borneo
untuk menyebarkan dakwah Islam.
Kegiatan membina
masjid untuk dijadikan pusat kegiatan keagamaan dan penyebaran Islam sentiasa
dititikberatkan oleh pemerintah Brunei. Terbaru adalah pembinaan Masjid Jamek
Asri Hassanil Bolkiah yang kini menjadi mercu tanda dan keagungan dakwah Islam
di Brunei.
Ianya telah dirasmikan
pada 14 Julai 1994 dan mampu menampung lebih 3,000 jemaah pada satu masa.
Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin yang terletak berhampiran Perkampungan Ayer di
Sungai Kedayan, Brunei mula dibina pada 4 Februari 1954 atas hasrat dan
cita-cita Sultan Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien.
Empat tahun kemudian
iaitu pada tahun 1958, pembinaannya siap sepenuhnya. Dakwah Islam yang bertapak
kukuh di Brunei turut mempengaruhi wilayah lain termasuk ke Sabah, Sarawak dan
Kalimantan. Brunei Darussalam, negara yang mengamalkan sistem pemerintahan
beraja banyak menyumbang kepada penyebaran dan pengukuhan Islam di wilayah
Borneo, Indonesia.
Islam bererti penyerahan diri. Penyerahan diri di sini bukan bermakna
pasrah atau putus asa, tetapi penyerahan ini bererti mengembalikan fitrah diri
ini kepada pengaturan penciptanya. Sebagaimana kita pasrah dalam masalah ajal
dan tuah begitu jugalah kita perlu berserah dalam pengaturan cara hidup yang
sebenar.
Allah mengaturkan seluruh kehidupan kita secara fizikal merupakan kepercayaan semua manusia. Semua manusia tahu bahawa mati itu ketetapan Tuhan. Sama ada mereka itu muslim atau bukan. Mereka juga akur bahawa pembinaan sel dalam rahim adalah aturan Tuhan secara fitrah. Manusia sekali lagi akur dengan fitrah bayi yang belajar menjadi manusia sedikit demi sedikit. Tetapi apabila sudah sampai tahap manusia memilih di sini ada yang memilih selain fitrah. Ada yang memilih selain penyusunan Tuhan.
Inilah yang dikatakan semua manusia itu diberi hak memilih. Kemudian mereka akan dibicarakan atas pilihan mereka. Islam merupakan satu system hidup yang paling sempurna. Allah menurunkan kitab Al Quran dalam tempoh 23 tahun kepada seorang nabi yang hidup dalam segenap lapangan masyarakat, bergerak dalam banyak suasana, bekerja dalam pelbagai bidang dan menjadi pemimpin kepada bermacam macam bangsa. Al Quran menceritakan semua kisah kisah penting umat dahulu sebagai panduan hidup. Al Quran kalau dirumuskan dapat kita fahami kesemua perbahasan Al Quran ada dalam satu Bab yang digelar Surah. Surah Al Fatihah mengandungi 7 ayat yang menyingkap isi Al Quran iaitu kita mesti melalui hidup dengan mengenali Tuhan. Islam adalah agama yang menukar peribadi manusia dengan hanya perakuan lisan tanpa sebarang upacara. Sekadar menyatakan “Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.”
Allah mengaturkan seluruh kehidupan kita secara fizikal merupakan kepercayaan semua manusia. Semua manusia tahu bahawa mati itu ketetapan Tuhan. Sama ada mereka itu muslim atau bukan. Mereka juga akur bahawa pembinaan sel dalam rahim adalah aturan Tuhan secara fitrah. Manusia sekali lagi akur dengan fitrah bayi yang belajar menjadi manusia sedikit demi sedikit. Tetapi apabila sudah sampai tahap manusia memilih di sini ada yang memilih selain fitrah. Ada yang memilih selain penyusunan Tuhan.
Inilah yang dikatakan semua manusia itu diberi hak memilih. Kemudian mereka akan dibicarakan atas pilihan mereka. Islam merupakan satu system hidup yang paling sempurna. Allah menurunkan kitab Al Quran dalam tempoh 23 tahun kepada seorang nabi yang hidup dalam segenap lapangan masyarakat, bergerak dalam banyak suasana, bekerja dalam pelbagai bidang dan menjadi pemimpin kepada bermacam macam bangsa. Al Quran menceritakan semua kisah kisah penting umat dahulu sebagai panduan hidup. Al Quran kalau dirumuskan dapat kita fahami kesemua perbahasan Al Quran ada dalam satu Bab yang digelar Surah. Surah Al Fatihah mengandungi 7 ayat yang menyingkap isi Al Quran iaitu kita mesti melalui hidup dengan mengenali Tuhan. Islam adalah agama yang menukar peribadi manusia dengan hanya perakuan lisan tanpa sebarang upacara. Sekadar menyatakan “Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.”
Maka dia sudah menjadi Muslim. Dalam ayat kedua Al Fatihah Allah
menceritakan tanggungjawab hambaNya adalah memuji Allah dan menyatakan Allah
lah yang mencipta dan mentadbir alam ini dan bersifat pemurah lagi pengasih bahkan
merupakan Raja di hari pembalasan merupakan alasan Allah mesti dipuja. Selepas
perintah memuja Allah, Allah menyatakan tugas lanjut iaitu menyembah hanyasanya
Allah serta meminta bantuan hanya dari Allah. Kita diberitahu supaya memohon
pedoman untuk mengikuti jalan yang benar. Dan Al quran menceritakan kisah kisah
silam bagi manusia menilai mana jalan yang benar dari kisah kisah orang yang
baik. Kisah sempadan juga disertakan bagi manusia menghindarinya.
Jadi Al Quran merupakan perlembagaan hidup. Kalau dalam persatuan kita akan disembahkan 2 buku panduan. Satu undang2 tubuh satu lagi panduan kerja. Jadi Al Quran inilah undang-undang tubuh kemanusiaan kemudian panduan kerja itu adalah Rasul atau Nabi utusan Tuhan yang mempamerkan bagaimana kehidupan seorang Muslim.
Jadi Al Quran merupakan perlembagaan hidup. Kalau dalam persatuan kita akan disembahkan 2 buku panduan. Satu undang2 tubuh satu lagi panduan kerja. Jadi Al Quran inilah undang-undang tubuh kemanusiaan kemudian panduan kerja itu adalah Rasul atau Nabi utusan Tuhan yang mempamerkan bagaimana kehidupan seorang Muslim.
Menjadi Muslim cukup dengan ungkapan 2 kalimah syahadah. Tetapi untuk
menghindar seksaan neraka perlu kepada perlaksanaan perintah Allah dan
meninggal laranganNya. Oleh yang demikian Nabi menceritakan beberapa perkara
mesti dibuat bagi menghindar neraka iaitu solat, puasa, zakat dan juga haji
jika mampu. Seandainya perkara ini dilaksana manusia itu akan terpelihara dari
azab selepas mati. Namun manusia ditimbang kanan dan kiri, Islam sebagai cara
hidup yang lengkap menyediakan panduan terperinci mengikut kesesuaian manusia
lantas Islam juga menjaga manusia dari menzalimi dan menindas manusia lain.
Oleh yang demikianlah Islam menyenaraikan kepatuhan kepatuhan ini untuk
kebaikan manusia pada dirinya dan pada orang lain. Sebagai cara hidup yang sempurna
Islam juga menegah manusia dari beberapa perkara buruk supaya dijauhi, seperti
zina, bunuh, curi, umpat, arak, judi dan perkara perkara yang merupakan gejala
kepada masyarakat.
Islam bukan sekadar mengatur perkara perkara besar tetapi juga perkara
yang disebut hal remeh. Seperti buang air, kebersihan diri, adab-adab amalan
harian seperti makan, minum, bercakap dan sebagainya. Semuanya ada panduan yang
lengkap menurut pandangan Islam dan bagaimana yang sebenarnya.
Islam itu lebih modern dari masa kini. Islam telah lama menceritakan hal – hal diet dan penjagaan pemakanan. Islam telah lama membicarakan tentang hak manusia seperti masalah hamba, masalah perkauman, masalah buruh, hubungan manusia dengan makhluk lain seperti binatang dan tumbuhan. Semua masalah yang dipandang sebagai perbincangan baru oleh masyarakat barat telah lama Islam bincangkan.
Islam lebih ekonomis dari sistem perbankan. Islam menagajar jimat cermat tetapi menganjur kepada sedekah dan bermurah hati. Islam mewajibkan rasa puas hati dalam soal berjual beli dan sebarang urusniaga tunai atau hutang. Islam mengharamkan riba atau penindasan ekonomi. Islam tidak menyokong sikap suka berhutang. Konsep ekonomi Islam adalah lebih tulin.
Islam lebih adil dari saksama. Ketika mahkamah menghala kepada banyak kesalahan dalam menyabitkan kesalahan, Islam sebenarnya sudah lama menegaskan mensabitkan kesalahan itu perlu kepada tahap yakin iaitu 100peratus bersalah. Kerana pada pandangan Islam hukuman itu bukan untuk menzalimi tetapi untuk menyekat kezaliman. Jadi daripada kemungkinan tersalah menghukum lebih baik tersalah memafkan. Manakala hukuman dalam Islam adalah paling saintifik tetapi saintis enggan mendedahkannya. Islam menghukum pancung sebagai cara hukum bunuh, ini supaya saraf Tunjang putus dahulu sebelum saraf jantung. Ini mengelak dari pancutan darah. Walaupun ianya lebih ngeri dari melihat hukuman pancong.
Islam lebih politis dalam masalah kepimpinan. Islam mencegah sebarang rasa ingin berkuasa tetapi meletakkan beban yang sangat berat di atas bahu pemimpin bukan sebagai kebanggaan. Islam menjelaskan ciri-ciri yang pelbagai untuk seorang pemimpin. Islam tidak menyamakan suara orang yang cerdik pandai dengan suara orang yang dungu. Islam mencegah keras amalan rasuah. Islam system pertama yang membezakan antara hadiah dan rasuah.
Sekiranya ada agama lain seperinci Islam maka yakinlah Islam bukan sahaja perinci tetapi tepat dalam setiap perinciannya. Tiada agama dalam dunia ini yang hanya bertuhankan Allah selain Islam. Ini menunjukkan pembebasan manusia dari penyembahan sesama ciptaan. Islam membebaskan manusia dari belenggu menghambakan diri pada bukan selayaknya kepada perhambaan yang sebenar. Islam adalah yang sebenar dan Islam sahaja yang benar.
Islam itu lebih modern dari masa kini. Islam telah lama menceritakan hal – hal diet dan penjagaan pemakanan. Islam telah lama membicarakan tentang hak manusia seperti masalah hamba, masalah perkauman, masalah buruh, hubungan manusia dengan makhluk lain seperti binatang dan tumbuhan. Semua masalah yang dipandang sebagai perbincangan baru oleh masyarakat barat telah lama Islam bincangkan.
Islam lebih ekonomis dari sistem perbankan. Islam menagajar jimat cermat tetapi menganjur kepada sedekah dan bermurah hati. Islam mewajibkan rasa puas hati dalam soal berjual beli dan sebarang urusniaga tunai atau hutang. Islam mengharamkan riba atau penindasan ekonomi. Islam tidak menyokong sikap suka berhutang. Konsep ekonomi Islam adalah lebih tulin.
Islam lebih adil dari saksama. Ketika mahkamah menghala kepada banyak kesalahan dalam menyabitkan kesalahan, Islam sebenarnya sudah lama menegaskan mensabitkan kesalahan itu perlu kepada tahap yakin iaitu 100peratus bersalah. Kerana pada pandangan Islam hukuman itu bukan untuk menzalimi tetapi untuk menyekat kezaliman. Jadi daripada kemungkinan tersalah menghukum lebih baik tersalah memafkan. Manakala hukuman dalam Islam adalah paling saintifik tetapi saintis enggan mendedahkannya. Islam menghukum pancung sebagai cara hukum bunuh, ini supaya saraf Tunjang putus dahulu sebelum saraf jantung. Ini mengelak dari pancutan darah. Walaupun ianya lebih ngeri dari melihat hukuman pancong.
Islam lebih politis dalam masalah kepimpinan. Islam mencegah sebarang rasa ingin berkuasa tetapi meletakkan beban yang sangat berat di atas bahu pemimpin bukan sebagai kebanggaan. Islam menjelaskan ciri-ciri yang pelbagai untuk seorang pemimpin. Islam tidak menyamakan suara orang yang cerdik pandai dengan suara orang yang dungu. Islam mencegah keras amalan rasuah. Islam system pertama yang membezakan antara hadiah dan rasuah.
Sekiranya ada agama lain seperinci Islam maka yakinlah Islam bukan sahaja perinci tetapi tepat dalam setiap perinciannya. Tiada agama dalam dunia ini yang hanya bertuhankan Allah selain Islam. Ini menunjukkan pembebasan manusia dari penyembahan sesama ciptaan. Islam membebaskan manusia dari belenggu menghambakan diri pada bukan selayaknya kepada perhambaan yang sebenar. Islam adalah yang sebenar dan Islam sahaja yang benar.
RUKUN
ISLAM
Rasululloh Shallallahu'alaihi wasallam bersabda : “Islam itu didirikan di atas lima sendi iaitu :
1.Bersaksi bahwa tiada Tuhan yang hak selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah.
2. Mendirikan
sembahyang lima waktu (mengerjakannya dengan memenuhi rukun dan kewajibannya
serta dengan tenang dan khusyu’).
3.Membayar
zakat : (wajib membayar zakat bila seorang muslim memiliki 85 gram emas atau
uang yang senilai dengannya, yaitu membayar 2,5 % bila sudah sampai satu tahun.
Adapun harta kekayaan selain wang, masing-masing mempunyai ketentuan sendiri).
4. Melakukan
haji ke Mekkah (bagi yang mampu pergi ke sana).
5. Puasa pada
bulan Ramadhan (mencegah makan, minum dan bercampur suami isteri mulai fajar
sampai terbenam matahari, dengan niat).
RUKUN IMAN
1.Beriman kepada Allah. Iaitu dengan mempercayai bahwa Allah itu ada dan Maha Esa baik dalam kekuasaaNya maupun dalam hal ibadah kepadaNya, dalam sifat dan hukumNya.
2. Beriman
kepada para Malaikat sebagai makhluk yang diciptakan dari nur (cahaya) untuk malaksanakan
perintah Allah.
3. Beriman
kepada kitab-kitab Allah. Iaitu Taurat, Injil, Zabur, dan Al-Qur’an. Dan yang
paling utama adalah Al-Qur’an.
4. Beriman
kepada para Rasul Allah. Yang pertama nabi sampai yang terahir nabi Muhammad.
5. Beriman
kepada hari akhir, Iaitu hari kiamat sebagai hari pemeriksaan terhadap
amal-amal manusia.
6. Beriman
kepada takdir Allah. Takdir yang baik maupun yang buruk dengan keharusan
melakukan uasaha dan ridha terhadap hasil yang diperolehnya.
Pengertian Sunnah ialah Sunnah
Rasulullah s.a.w.,
pengertian
Jemaah ialah kumpulan Sahabat dan Tabien yang bersepakat di atas kebenaran yang
nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Pengertian Ahli Sunnah Wal
Jamaah ialah kumpulan orang Islam yang berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah dan
pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab
Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Mazhab-mazhab Fekah ialah aliran hukum Syarak yang sah didasarkan di atas tafsiran tertentu terhadap nas-nas Syarak oleh ulama Mujtahidin mengikut kaedah Istinbat yang muktabar. Majlis tidak terikat kepada mana-mana satu mazhab tertentu. Di dalam Mazhab mana pun yang jelas dan nyata pendapat mereka itu dari kitab Allah atau Sunnah Rasulnya atau Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. maka Majlis sedia menerima dan beramal dengannya. Adapun Mazhab-mazhab ssperti Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali pada pandangan rasmi Majlis adalah terhitung di dalam Mazhab-mazhab yang muktabar yang tergolong di dalam istilah Ahli Sunnah Wal Jemaah. Majlis Agama Islam Perlis memang berpandukan kepada Mazhab itu dan mengambil pendapat-pendapat mereka yang ada alasan daripada Al-Quran, As-Sunnah dan Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. Pengertian ini berdasarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah
Mazhab-mazhab Fekah ialah aliran hukum Syarak yang sah didasarkan di atas tafsiran tertentu terhadap nas-nas Syarak oleh ulama Mujtahidin mengikut kaedah Istinbat yang muktabar. Majlis tidak terikat kepada mana-mana satu mazhab tertentu. Di dalam Mazhab mana pun yang jelas dan nyata pendapat mereka itu dari kitab Allah atau Sunnah Rasulnya atau Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. maka Majlis sedia menerima dan beramal dengannya. Adapun Mazhab-mazhab ssperti Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali pada pandangan rasmi Majlis adalah terhitung di dalam Mazhab-mazhab yang muktabar yang tergolong di dalam istilah Ahli Sunnah Wal Jemaah. Majlis Agama Islam Perlis memang berpandukan kepada Mazhab itu dan mengambil pendapat-pendapat mereka yang ada alasan daripada Al-Quran, As-Sunnah dan Jemaah Sahabat Rasulullah s.a.w. Pengertian ini berdasarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah
keterangan: DALIL-DALIL DARIPADA AL-QURAN:-
1. Firman Allah S.W.T. dalam Surah at-Taubah ayat 100:
1. Firman Allah S.W.T. dalam Surah at-Taubah ayat 100:
Maksudnya:
Dan orang-orang yang terdahulu – yang mula-mula (berhijrah memberi bantuan)
dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar”, dan orang-orang yang menurut (jejak
langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan
mereka pula redha akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga
yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya
selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.
2. Firman Allah S.W.T. di dalam Surah al-An’am ayat 153:
2. Firman Allah S.W.T. di dalam Surah al-An’am ayat 153:
Maksudnya:
Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanku (Agama Islam) yang betul lurus, maka
hendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain
dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai beraikah kamu dari
jalan Allah. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu
bertakwa.
DALIL-DALIL DARIPADA AL-HADIS
1. Sabda
Rasulullah s.a.w:
Ertinya: Dari
Sariah ( ) r.a. berkata: Sabda Rasulullah s.a.w.: Aku berwasiat kepada kamu
dengan takutkan Allah Taala dan mendengar ajaran dan bertaat akan pemerintah
walaupun hamba Habsyi, maka sesungguhnya mereka yang panjang umurnya hidup ia
hingga kemudian daripada aku, tentu lihat ia akan bersalah-salahan yang banyak,
ketika itu lazimlah kamu berpegang sunah aku dan sunah segala Khalifah-khalifah
yang menunjuk mereka itu akan jalan yang sebenar, perpeganglah kamu dengannya
dan gigitlah kamu akan dia dengan geraham kamu, maknanya berpegang teguh dan
jauhkan kamu dari perkara-perkara yang dibaharukan (yang bukan daripada sunah
nabi), maka bahawasanya tiap-tiap yang bukan sunah nabi itu bid’ah dan
tiap-tiap bid’ah itu sesat dan tiap-tiap sesaat itu di dalam neraka. (Riwayat
Abu Daud dan At-Tirmizi)
2. Sabda
Rasulullah s.a.w:
Ertinya: Dari Ibnu Mas’ud r.a. Sabda Rasulullah s.a.w.: Sebaik-baik manusia ialah kurunku (Zaman Nabi) kemudian zaman mereka yang datang sesudahnya (zaman Sahabat) kemudian zaman mereka yang sesudahnya (zaman Tabien) dan sesudah itu datanglah zaman orang yang suka memperlambangkan kebohongan dan janganlah kamu bergantung kepada perkataan dan perbuatan mereka. (Hadis Riwayat at-Tabrani)
Ertinya: Dari Ibnu Mas’ud r.a. Sabda Rasulullah s.a.w.: Sebaik-baik manusia ialah kurunku (Zaman Nabi) kemudian zaman mereka yang datang sesudahnya (zaman Sahabat) kemudian zaman mereka yang sesudahnya (zaman Tabien) dan sesudah itu datanglah zaman orang yang suka memperlambangkan kebohongan dan janganlah kamu bergantung kepada perkataan dan perbuatan mereka. (Hadis Riwayat at-Tabrani)
Amalan berugama di Brunei dilangsungkan
dalam bentuk “kesederhanaan”menurut aliran yang telah ditentukan iaitu
berpegang kepada “Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jema’ah” dari segi Tauhid dan menurut
“Mazhab Syafi’e” dari segi Fiqh, dengan cara itu ugama Islam telah memberi sumbangan yang besar dan
membawa keamanan dankesejahteraan kepada Brunei Darussalam di bawah pimpinan
Raja-Raja Brunei yang
ditaati oleh
rakyatnya. Berpegang kepada aliran aqidah dan mazhab tersebut, serta kesederhanaan dalam amalan berugama
telah memperkukuhkan Islam di Brunei dan menguatkan lagi iman kaum muslimin di Brunei serta
syiar Islam semakin bersinar di Brunei. Dengan cara itu ummat Islam di Brunei, tidak terbawa-bawa dan
tidak diracuni
oleh cara dan corak
pemikiran, amalan, dan tindakan yang boleh memecah-belahkan dan menjejaskan
kehidupan berugama dan kestabilan serta kemantapan masyarakat yang sentiasa hidup dalam keadaan harmoni dan
cemerlang, kerana amalan berugama di Brunei telah dipimpin dan diwarisi sejak turun temurun
berlandaskan aliran Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jema’ah dan Mazhab Syafi’e.
Semua ini adalah berkat pimpinan yang bijaksana dari
Sultan-Sultan Brunei sejak
zaman-berzaman, hinggalah ke hari ini di bawah
pimpinan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal
Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah ibni Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa’adul
Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan, Negara Brunei Darusalam yang ke 29.
No comments:
Post a Comment